טסלה מודל 3 הנוכחית היא מכונית ותיקה (בייצור מ-2017), אבל לישראל הגיעה רק לפני שנתיים וקצת (בפברואר 2021). כבר בשנתה הראשונה כאן חוללה מהפכה בשוק הרכב הישראלי.

היא עשתה זאת בזכות היותה מוצר מתקדם ביותר ובזכות מחירים שוברי שוק (שהתייקרו בהמשך). ההצלחה לא איחרה לבוא, ומודל 3 עשתה את הבלתי ייאמן: גרמה לרבים לעבור לרכב חשמלי, להרים מחדש של סגמנט הסדאן לאחר שהוספד, הייתה ב-2021 למשפחתית הגדולה הנמכרת בישראל (גם כי למתחרים לא היה מלאי) והחשמלית הראשונה שכובשת קטגוריה שלמה.

המחירים, היכולת ומרכיבי הקדמה, גם העובדה שטסלה לא התנהלה כמו יצרנים ויבואנים אחרים, הביאו לכך שלמותג זה אפילו קמה כת של מעריצים.

בשנתיים שטסלה כאן, חופי ישראל הוצפו בעוד דגמים חשמליים, ולפחות שניים מהם הצליחו מאוד: ג'ילי גאומטרי C ו-BYD אטו 3. בינתיים, הזוהר שעטף את טסלה התעמעם משהו, ועדיין היא המכונית החשמלית הנמכרת ביותר שאינה רכב פנאי. 

כעת הגיעה לכאן מתחרה ישירה: יונדאי איוניק 6. לזו מבנה וממדים דומים, מפרט תחרותי, תמחור קרוב – ולא פחות חשוב: הבטחה לשיא חדש בטווח הנסיעה: 614 ק"מ לעומת 602 ק"מ שמציעה טסלה מודל 3 'לונג ריינג''. אז שלא ניקח את השתיים למבחן ראש בראש?

טסלה מודל 3 נגד יונדאי איוניק 6
צילום: עזרא רפאל
 

דגמים וגרסאות

טסלה מודל 3 חולקת פלטפורמה עם מודל Y ומוצעת בישראל בשלוש גרסאות: 'טווח רגיל' עם מנוע אחד והנעה אחורית, 'טווח ארוך' ו'ביצועים' ובשתיהן שני מנועים והנעה כפולה.

למבחן לקחנו את גרסת הטווח הארוך (Long Range, המכונה LR). לזו מנוע אחורי עם 276 כ"ס, מנוע קדמי המייצר 165 כ"ס, הספק משולב של 441 כ"ס וההנעה כאמור כפולה. לסוללה 82 קוט"ש ברוטו (כנראה 75 קוט"ש נטו, אין נתון רשמי) והטווח המוצהר כאמור 602 ק"מ.

מחיר גרסה זו הוא 250,000 שקלים, כשרכב המבחן כלל מספר תוספות: חישוקי "19 במקום "18 הבסיסיים, צבע אפור כהה וריפודים לבנים – שמחירן הכולל 17,000 שקלים, מחיר הרכב הנבחן הוא 267,000 שקלים.

טסלה מודל 3
צילום: עזרא רפאל

יונדאי איוניק 6 מבוססת על הפלטפורמה החשמלית-ייעודית E-GMP אותה הוא חולק עם דגמים נוספים בקונצרן (איוניק 5, ג'נסיס GV60, קיה EV6), וגם היא מוצעת בשלוש גרסאות הנבדלות בהספק ובטווח הנסיעה.

למבחן לקחנו את גרסת הטווח הארוך שלה מנוע יחיד 228 כ"ס והנעה אחורית, לסוללה 77.4 קוט"ש (74 קוט"ש נטו) והטווח המוצהר הוא 614 ק"מ. הרכב שהתייצב למבחן הוא ברמת הגימור 'לקשרי' ומחירו 259,000 שקלים.

יונדאי איוניק 6
צילום: עזרא רפאל
 

עיצוב חיצוני

מעולם לא התלהבתי מהעיצוב של מודל 3. בעיקר בגלל החרטום חסר האישיות, בוודאי בהשוואה לדגמים הראשונים של טסלה, מודל S ומודל X, שהביאו את בשורת טסלה עוצבו באופן מושך הרבה יותר. לעומתם ה-3 נראית באופן מובהק כאחות הקטנה והפחות יפה. ועדיין הקווים זורמים ונקיים ושטח השמשות ענק גם ביחס למרכב, ונתייחס לזה בהמשך.

טסלה מודל 3 עיצוב
צילום: עזרא רפאל

איוניק 6 לעומת זאת, מעוצבת באופן בוטה ומזכירה דגמי פורשה, גם מלפנים ובמיוחד מאחור. גם כאן החרטום נראה מעט סתמי, בעיקר בגלל הפנסים שנראים לא קשורים לשאר המרכב, אבל היתר נראה מצוין עם הופעה דינמית ייחודית המודגשת גם על-ידי ספוילר אחורי.

יונדאי איוניק 6 עיצוב
צילום: עזרא רפאל
 

תא נוסעים

סביבת הנהג במודל 3 מינימליסטית עד הקצה, נקייה ממתגים באופן מבהיל ובמרכזה צג "15 ענק המבהיל לא פחות בכמות הנתונים והאפשרויות. ככל שעבר הזמן, מבנה סביבת הנהג, ובמיוחד שטח השמשות העצום המתאפשר הודות לו, מצאו חן בעינינו יותר.

קו השמשה הקדמית נמוך בכ-5 ס"מ מזה של איוניק 6. בהקשר כאן זה הרבה, והוא פותח את החוץ ברמת HD. גם חלונות הצד גדולים ויחד עם החלון העצום שמעל הראש, הנשמה זוכה לכמויות אדירות של אור. מנגד, הראות לאחור מצומצמת ושטח הכיסוי של מראות הצד מוגבל. לפחות בחנייה המצלמות משלימות את החסר.

טסלה מודל 3 סביבת נהג
צילום: עזרא רפאל

זה לא רק הקבינה המוארת, האווריריות הזו מושגת גם כי הכל נמצא בתוך מסך אחד ענק שמנקה את האזור. כצפוי ממרכז שליטה אחד ויחיד, תפעול שלל הפונקציות פחות נוח תוך כדי נהיגה. כן, יש מספר פונקציות מעולות כמו המעבר הפשוט בין הצגת טווח נסיעה בק"מ לבין הצגת האחוזים בסוללה או ממשק ניווט מצוין. גם ברור לי שבעל המכונית יכניס את עצמו למערכת ומספיק שהמכונית תאתר אותו באזור כדי שהיא תכין לקראתו את המושב, ההגה והמראות. ועדיין תפעול תתי-תפריטים בזמן נהיגה דרך הוא עניין לא מוצלח ובנוסף יש מיני פונקציות מסורבלות כמו כיבוי המגבים שמשום מה, החליטו באמצע יום המבחן לפעול באופן קבוע, כשבחוץ יבש מוות ו-40 מעלות, או חוסר האפשרות בבחירת מצב הרגנרציה של הבלמים כאשר המכונית בתנועה.

טסלה מודל 3 הגה
צילום: עזרא רפאל

איכות החומרים סבירה-מינוס עם יותר מדי פלסטיק נוקשה ופשוט למגע. מצד שני דיפון האלקנטרה מרים את התחושה והמראה. מושבי העור נאים ונעימים יותר מאשר באיוניק 6, אבל הם מגיעים בתוספת תשלום. גם מלפנים וגם מאחור יש שפע של מקום לכל כיוון, וחלון הגג, על אף שאין לו כיסוי, מוסיף המון נקודות ובמיוחד במושב האחורי. בעניין זה, למרות החום הרב בחוץ והיעדר הכיסוי בפנים, הרכב נותר ממוזג היטב.

טסלה מודל 3 מושבים
צילום: עזרא רפאל

גם לאיוניק 6 סביבת נהג שונה מהמקובל, אבל לא רדיקלית כמו זו שבמודל 3. היא דומה מאוד במבנה ובעיצוב לסביבת הנהג באיוניק 5 ומשלבת היטב בין צג המולטימדיה לבין המחוונים המוקרנים. הראות לפנים טובה, אבל לא כמו במודל 3, והראות לאחור עדיפה. מנגד בנסיעה לאחור, תצוגת מצלמות הצד פחות טובה בגלל עיוות יתר של התמונה.

יונדאי איוניק 6 סביבת נהג
צילום: עזרא רפאל

איוניק 6 היא המצוידת יותר מבין השתיים – גם במפרט האבזור, גם במפרט הבטיחות (ראו תיבה בסוף). הפונקציות השונות נחלקות בין מסך המולטימדיה ("12.3) לשלל כפתורים ולחצנים שפזורים בסביבת הנהג. התפעול קל ונגיש יותר מזה שבמודל 3, אבל לא מושלם. התצוגה בלוח המחוונים קריאה, אבל לא מאוד נאה וחלק מהחיוויים קטנים ומוסתרים. לבקרת האקלים תפעול חיצוני אך פעולת לחצני המגע וחלק מהחיוויים אינם ברורים. גם תפעול חלונות החשמל על הקונסולה בין המושבים לא נוח, אבל גרוע מכך, רק חלון הנהג מתופעל בלחיצה אחת לפתיחה ולסגירה; היי, זו מכונית של מעל רבע מיליון שקל?!

יונדאי איוניק 6 הגה
צילום: עזרא רפאל

החומרים באיוניק 6 ממוחזרים וזה חשוב, אבל הם פחות נעימים למגע, והחומרים האלה הם גם בחלק מהלחצנים וכוללים גם את העור הסינטטי שעוטף את המושבים. המרחב לעומת זאת, ענק. זה לא שחסר מקום במודל 3, כמו שכאן מדובר בכניסה לממד אחר, במיוחד מאחור, ולזה נוסף מפתח-דלת עצום ונוח. ועם כל הגודל והמרחב חבל שתנוחת הנהיגה לא מספיק טובה כי המושב לא יורד נמוך מספיק ומי שאוהב לשבת גבוה יפגוש בתקרה.

יונדאי איוניק 6 מושבים
צילום: עזרא רפאל
 

תא מטען

עיצוב החלק האחורי של מודל 3 יוצר אשליה כי תא המטען קטן. אבל זו רק אשליה, כי הוא גדול למדי, נפחו 425 ליטרים, והמפתח סביר. בנוסף יש תא ענק מתחת לרצפה ועוד אחד מלפנים.

טסלה מודל 3 תא מטען
צילום: עזרא רפאל

לאיוניק 6 תא מטען מעט קטן יותר, נפחו 405 ליטרים, המפתח צר יותר, ועם השכבת המושבים האחוריים לא נוצר משטח ישר. גם לאיוניק 6 יש תא נוסף מתחת לרצפה ותא קדמי, אלא שבמודל 3 תאים אלה גדולים ושימושיים יותר.

יונדאי איוניק 6 תא מטען
צילום: עזרא רפאל
 

ביצועים וטווח

בסעיף הביצועים, מודל 3 משאירה אבק לאיוניק 6 בכל מצב. זה לא חוכמה כשאוספים את הנתונים: למודל 3 על שני מנועיה יש 441 כ"ס ו-50.2 קג"מ, ואילו באיוניק 6, כזכור עם מנוע אחד, בערך מחצית מהסוסים, 228 כ"ס ותפוקת מומנט קטנה בהרבה, 35.6 קג"מ. הביצועים המוצהרים בהתאם: מודל 3 תאיץ מ-0 ל-100 קמ"ש ב-4.4 ותסגור על מהירות מרבית של 228 קמ"ש, ואילו איוניק 6 תשתרך הרבה אחריה עם 7.4 שניות ומהירות מרבית של 185 קמ"ש.

ושלא יובן לא נכון. בשום מצב לא חסר לאיוניק כוח, וזה נבנה בקצב מהיר והדרגתי, גם במצב רגיל וגם ב'ספורט' המחדד את פעולת המצערת. במודל 3 המצב הפוך, פרצי הכוח זמינים בשנייה הראשון עם האצה פנומנלית המושגת בקלות בכל מצב, כך שאם תנהגו מהר יבוא שוטר.

יונדאי איוניק 6 ביצועים
צילום: עזרא רפאל

שתי הגרסאות הנבחנות כאן הן גרסאות הטווח הארוך, עם נתונים רשמיים מרשימים אותם לא הצלחנו לשחזר. הצריכה הממוצעת של מודל 3 הייתה 4.78 ק"מ/קוט"ש לטווח של 358 ק"מ; איוניק 6 הייתה ממש מעט יעילה יותר, עם צריכה ממוצעת של 4.95 ק"מ/קוט"ש לטווח של 366 ק"מ. עם פחות "התגרזנות" אפשר להשיג מעל 400 ק"מ וגם אז הפער יהיה דומה ולטובת איוניק 6.

טסלה מודל 3 טווח
צילום: עזרא רפאל
 

נוחות והתנהגות

כיול המתלים במודל 3 רך יחסית, באיוניק 6 הכיול נוקשה יותר ומידת הנוחות משתנה בהתאם למיקום התשתית ולמהירות הנסיעה.

בעיר איוניק 6 קשיחה יותר אבל במקביל גם מרוסנת יותר ממודל 3, כך שהשיבוש מורגש  יותר אבל משוכך באחת. לעומת זאת מודל 3 סופגת טוב יותר את השיבושים השונים, על אף רטט קל. בשורה התחתונה, מודל 3 מעניקה נוחות נסיעה קצת יותר טובה בעיר.

טסלה מודל 3 ביצועים
צילום: עזרא רפאל

מודל 3 משמרת את נוחות הנסיעה הטובה גם מחוץ לעיר, אלא שאותו ריסון חסר מוצא ביטוי מורגש יותר על כביש גלי או במעבר על רצף שיבושים. איוניק 6 מרוסנת יותר ומתמודדת טוב יותר עם הפגמים השונים ובעיקר שקטה משמעותית בכל הנוגע לרעשי כביש, כך שאיוניק 6 מעניקה איכות נסיעה עדיפה בריצה למרחקים.

שתיהן מציעות יכולת דינמית גבוהה. למודל 3, ראשית, הנעה כפולה, מתלים שעובדים היטב תחת עומס, צמיגים המעניקים אחיזה גבוהה והיגוי מהיר, רק 2 סיבובים מנעילה לנעילה. אלה, יחד עם מרכז כובד נמוך, מאפשרים לצלוח פניות במהירות מרשימה. עם זאת, השוואה למשך זמן לא התאפשרה בגלל שהבלמים הגיעו לסוף דרכם תחת עומס ואיבדו מיכולתם לאחר מספר בלימות חזקות.

יונדאי איוניק 6 נוחות נסיעה
צילום: עזרא רפאל

ריסון המרכב של איוניק 6 טוב מהמקובל בכלים חשמליים והיא מאפשרת לייצר קצב מפתיע בכבישים מתפתלים. תחושת ה"דחיפה" מאחור מורגשת גם בעיר ובפניות חדות ואיטיות היא יכולה לפסוע באופן מהנה. הבלמים בה טובים וגם במהירויות נמוכות קל יותר למנן בה את עוצמת הבלימה. ובגלל שהיא מאפשרת לקבוע את עוצמת הרגנרציה בצורה פשוטה, השיוט בה נעים יותר.

בכל הנוגע למערכות בטיחות, איוניק 6 מציעה הרבה יותר (ראו תיבה), אבל במודל 3 המערכות עובדות טוב יותר. יש פחות התרעות שווא וזיהוי עצמים טוב יותר בכל מהירות ובדגש על התקדמות במעגל תנועה כאשר בקרת השיוט מופעלת. באיוניק 6 הן מצפצפות על כל שטות וגם חוזרות למצבן הראשוני עם כל התנעה. מרגיז.

טסלה מודל 3 נוחות נסיעה
צילום: עזרא רפאל
 

סיכום ותמורה

אם יש משהו שנחשף במהלך המבחן זה עד כמה טסלה מודל 3 היא מכונית טובה. שש שנים חלפו מאז שהוצגה והיא עדיין רלוונטית מתמיד. ואם זה לא מספיק, איוניק 6 הצעירה ממנה בהרבה לא מציגה תחום אחד בו היא רושמת יתרון מהותי על מודל 3. אם כבר אז  להיפך ומודל 3 מפרקת אותה בביצועים ומוסיפה הנעה כפולה – והרי לשתיים אותו מחיר. 

טסלה מודל 3 בנסיעה
צילום: עזרא רפאל

אבל צריך להכריע ולכל אחת מהמתמודדות יתרונות וחסרונות אפילו באותו תחום. למודל 3 שדה ראיה טוב יותר מלפנים, לאיוניק 6 שדה ראיה מוצלח יותר לאחור, למודל 3 מושב אחורי נעים יותר לשהייה בגלל האור שנכנס, לאיוניק 6 מושב אחורי מרווח יותר, למודל 3 ביצועים מסחררים, לאיוניק 6 טווח עדיף, מודל 3 נוחה יותר בעיר, איוניק 6 נוחה ובעיקר שקטה יותר מחוץ לעיר, לאיוניק 6 מערכות בטיחות רבות יותר, במודל 3 מערכות הבטיחות עובדות טוב יותר...

יונדאי איוניק 6 בנסיעה
צילום: עזרא רפאל

וכך זה נמשך עד להכרעה בנקודות בה איוניק 6 זוכה בעוד כמה שברירים שעוזרים לה לנצח במבחן – בעיקר כי היא עונה טוב יותר על הדרישות המשפחתיות והמנהלתיות ממכונית:  מאובזרת יותר, קלה יותר לתפעול, מרווחת יותר מלפנים ובמיוחד במושב האחורי, נוחה ושקטה יותר בנסיעות ארוכות, ולטעמנו גם מיוחדת ויפה יותר.

איוניק 6 לא תצליח להמיר את דתו של מי שכבר עבר לשורות טסלה, פשוט אין לה את זה. אבל בגלל היותה יותר קונבנציונלית בתא הנוסעים, היא יכולה להביא עוד לקוחות שישקלו להחליף את סופרב או סונטה שלהם במכונית חשמלית עם טווח נסיעה מצוין. ואף מילה על תנודתיות המחירים של טסלה בכלל ומודל 3 בפרט.

יונדאי איוניק 6 מבחן השוואתי
צילום: עזרא רפאל
 

אבזור

טסלה מודל 3. תאורת לד, חישוקי "18, גג פנורמי (לא נפתח וללא כיסוי), מצלמות היקפיות, מערכת סנטרי (Sentry, זקיף) המתעדת פגיעות ברכב כשהוא חונה, חיישני חנייה קדמיים ואחוריים, מפתח חכם, תפעול חשמלי לדלת תא המטען ולמושבים הקדמיים שהם גם מחוממים, מסך מולטימדיה יחיד ("15), צימוד אנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, אפליקציה עם ממשק בעברית, בקרת אקלים דו-אזורית, ריפוד עור; ברכב המבחן: מרכב באפור כהה, חישוקי "19, ריפוד לבן ב-17,000 שקלים.

טסלה אבזור
צילום: עזרא רפאל

יונדאי איוניק 6 'לקשרי'. תאורת לד מטריקס, חישוקי "18, מצלמות היקפיות עם הקרנת תמונת שטח מת במחוונים עם איתות, גג שמש (מעל המושבים הקדמיים, נפתח), מפתח חכם, תפעול חשמלי לדלת תא המטען ולמושבים הקדמיים שיש להם אוורור, וחימום בכולם, צג "12.3, ממשק באנגלית, צימוד אנדרואיד אוטו ואפל קארפליי,, מחוונים מוקרנים, תצוגה עילית, בקרת אקלים דו-אזורית, פתחי מיזוג מאחור, ריפוד עור. 

איוניק 6 אבזור
צילום: עזרא רפאל
 

בטיחות

במבחני הבטיחות של יורו NCAP, קיבלו הם 5 כוכבים עם ציונים גבוהים מאוד וקרובים. בשני הדגמים מערכות בטיחות מתקדמות כמקובל כיום כמו בלימת חירום אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית ותיקון סטייה מנתיב. לאיוניק 6 מפרט בטיחות עשיר יותר הכולל גם כרית אוויר שביעית בין הנהג לנוסע, זיהוי תנועה חוצה מאחור ובלימה, התרעה ותיקון בעת זיהוי רכב בשטח מת, התרעות על רכב חולף עם פתיחת דלת, מניעת שכחת ילדים.

יונדאי איוניק 6 2023
צילום: עזרא רפאל

תודתנו נתונה לחברת אלדן על השאלת טסלה מודל 3 למבחן.